- Objavljeno: 09.04.2018.
Počinje moto sezona- oprezno na dva kotača
Dolaskom proljeća i povoljnijih vremenskih prilika, započinje sezona intenzivnije vožnje mopeda i motocikala, odnosno povećava se broj vozača mopeda i motocikala u prometu. Stoga, ovom prilikom vozače tih kategorija vozila želimo podsjetiti na sljedeće:
Foto: Ilustracija
Dolaskom proljeća i povoljnijih vremenskih prilika, započinje sezona intenzivnije vožnje mopeda i motocikala, odnosno povećava se broj vozača mopeda i motocikala u prometu. Stoga, ovom prilikom vozače tih kategorija vozila želimo podsjetiti na sljedeće:
tijekom 2017. Godine u Republici Hrvatskoj dogodilo su se ukupno 2 526 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači motocikla i mopeda, što je (u odnosu na prethodnu 2016. godinu - 2.352 nesreće), povećanje za 174 nesreće ili 7,4%. Tijekom 2017. godine poginulo je 50, odnosno 2 sudionika ili 4,2 % više u odnosu na 2016. godinu - 48 poginulih. Također, razmatranje podataka o ozlijeđenim sudionicima ove kategorije vozila pokazuje povećanje, jer je tijekom 2017. godine ozlijeđen 1.961 (662 teže i 1.299 lakše) sudionika u prometu, odnosno 96 ili 5,1% više u odnosu na 2016. godinu – 1.865 ozlijeđenih (657 teže i 1.208 lakše).
Za napomenuti je da su tijekom 2017. godine vozači mopeda i motocikala sudjelovali u 9% svih nesreća, međutim u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je 13,5%, od čega kod poginulih osoba 15,1%, a ozlijeđenih 13,4%. 2016. godine sudjelovali su u 9,0% svih nesreća, a u ukupnom broju stradalih osoba njihov udjel je iznosio 12,8%, od čega kod poginulih osoba 15,6%, a ozlijeđenih 12,8%.
Tijekom 2017. godine na području PU zadarske dogodilo se ukupno 180 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikla, što je (u odnosu na 2016. godinu kada se dogodila 181 prometna nesreća) identičan broj. Tijekom 2017. godine poginulo je 3, odnosno 1 sudionik više u odnosu na 2016. godinu kada su poginula 2 sudionika. Broj ozlijeđenih osoba u tim nesrećama je manji, pa je tako tijekom 2017. godine ozlijeđeno 130 (54 TTO i 76 LTO) sudionika u prometu, odnosno 3 ili 2,3% manje u odnosu na 2016. godinu kada je ozlijeđeno 133 sudionika (61 TTO i 72 LTO).
Tijekom 2017. godine 25,5% od ukupno nastradalih vozača i putnika na motociklima i mopedima nije koristio zaštitnu kacigu.
U 2017. godini u kontroli i nadzoru prometa policijski službenici na području PU zadarske utvrdili su ukupno 350 prekršaja nenošenja zaštitne kacige.
Vezano uz odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama („NN“ br. 67/08., 48/10.,74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15. i 108/17), odnosno prekršaje koje rade vozači ovih kategorija vozila podsjećamo na sljedeće propisane represivne mjere:
§ Prekoračenje dopuštene brzine kretanja – ovisno o iznosu prekoračenja novčane kazne od 300,0 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana, uz za najveća prekoračenja brzine određivanje do 3 negativna prekršajna boda i izricanje zaštitne mjere oduzimanja vozačke dozvole,
§ Nekorištenje zaštitne kacige – novčana kazna u iznosu od 1.000,00 kuna. Osim toga, policijski službenik naredbom će privremeno oduzeti vozačku dozvolu i isključiti iz prometa vozača motocikla ili mopeda i osobe koje se prevoze tim vozilima, ako kod sebe nemaju zaštitne kacige ili ih odbiju nositi na glavi.
§ Nepostavljanje registarske pločice na vidljivo mjesto – novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna,
§ Upravljanje mopedom ili motociklom bez položenog vozačkog ispita – novčana kazna u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana,
§ Upravljanje mopedom ili motociklom koji nije registriran ili mu je isteklo važenje prometne dozvole za više od 15 dana – novčana kazna u iznosu od 2.000,00 kuna,
§ Upravljanje mopedom ili motociklom kojem je isteklo važenje prometne dozvole do 15 dana – novčana kazna u iznosu od 700,00 kuna,
§ Vožnja sa neupaljenim kratkim svjetlima - novčana kazna od 300,00 kuna, uz napomenu da na mopedima i motociklima za vrijeme vožnje tijekom cijele godine moraju biti upaljena kratka svjetla.
Sukladno navedenim pokazateljima o prometnim nesrećama, postoji još puno prostora za poboljšanje sigurnosti ove skupine u prometu, pa zbog nadolazećih povoljnih vremenskih uvjeta, ovom prilikom iznova apeliramo na mopediste i motocikliste da: se kreću propisanim brzinama, odnosno da brzinu prilagode uvjetima na kolniku, upravljaju s položenim vozačkim ispitom i potrebnom kategorijom, vozilima koja su registrirana odnosno vozilima koja imaju važeću prometnu dozvolu i tijekom vožnje da obavezno koriste zaštitnu kacigu, ali i drugu opremu koja nije propisana, ali je korisna posebice prilikom sudjelovanja u prometnim nesrećama kada ublažava njihove posljedice. Tu u prvom redu mislimo na motociklističke jakne, hlače, kombinezone, rukavice, čizme, štitnike i dr.
Koristimo prigodu te posebno naglašavamo obveze i odgovornost roditelja mladih osoba koje koriste motocikle i mopede, odnosno apeliramo na roditelje da, prije same kupnje mopeda i motocikla, poduzmu sve potrebne predradnje (polaganje vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjera tehničke ispravnosti vozila, kupnja zaštitne kacige i druge potrebne zaštitne opreme), kako bi isti bili što zaštićeniji i osposobljeniji za sigurno sudjelovanje u prometu.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
Økreću se neprilagođenom i nedopuštenom brzinom,
Øne nose zaštitne kacige,
Økreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
Øprecjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
Øobavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera
Øvoze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike
Øupravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
Øupravljaju prije stjecanja prava,
Øuklanjaju blokade na mopedima.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
Ø oduzimaju im prednost prolaska,
Ø prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
Ø prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
- prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
- uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
- provjeriti tlak u gumama,
- upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
- ne upravljajati pod utjecajem alkohola ili droga,
- poštivati dopuštena ograničenja brzine,
- prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
- prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
- izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknutise od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
- ne voziti slalom između vozila,
- kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati i ne dokazivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla.
- predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
- voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
- voziti sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
- poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu,