- Objavljeno: 21.06.2022.
Internetska prijevara - savjeti za građane
Upozoravamo građane da ne nasjedaju na razne internetske prijevare i da se ne upuštaju u sumnjive novčane transakcije, kako ne bi sami postali žrtve ili nesvjesno sudjelovali u počinjenju kaznenih djela
Foto. ilustracijaNa području Policijske uprave zadarske jučer je zabilježena je internetska prijevara na štetu ženske osobe kada ju je na mobitel nazvala nepoznata muška osoba te se predstavila kao ovlaštena službena osoba Europola i navela je da uplati novac na „siguran račun“.
Lažno se predstavljajući upozorio ju je na postojanje kaznenog djela oko njenog računa te je uputio na internetsku poveznicu na koji se treba logirati, što je oštećena i učinila te uplatila nekoliko tisuća kuna na račun koji je zaprimila putem internetske poveznice.
Nakon uplate novca, ponovno ju je zaprimila poziv nepoznate muške osobe koji je tražio da uplati još novca, što je ista odbila te o svemu obavijestila policiju.
Još jedanput napominjemo kako taktike koje koriste kibernetički kriminalci postaju sve inovativnije i teže za otkriti: od pretvaranja da su ovlaštene službene osobe policije ili banke, voditelj vaše organizacije do toga da su zainteresirani za romantičnu vezu.
"Online" prevaranti današnjice učinit će sve što je potrebno da dobiju što žele - vaš novac i/ili bankovne podatke, stoga još jednom upozoravamo građane da ne nasjedaju na razne internetske prijevare i da se ne upuštaju u sumnjive novčane transakcije, kako ne bi sami postali žrtve ili nesvjesno sudjelovali u počinjenju kaznenih djela.
Skrećemo pozornost na neke od zabilježenih pokušaja internetskih prijevara:
- CEO (Chief Executive Officer) prijevara ili takozvana „Direktorska“ prijevara putem poruka elektroničke pošte. Prijevara je usmjerena na građane, računovodstvene urede trgovačkih društava, tijela državne vlasti i pravnih osoba s javnim ovlastima, s ciljem krađe financijskih sredstava a događa se kada je zaposlenik ovlašten za provođenja plaćanja prevaren na način da plati lažni račun ili provede neovlašteni prijenos s računa tvrtke. Počinitelj potencijalnim žrtvama šalje elektroničku poštu predstavljajući se kao direktor ili član uprave trgovačkog društva (odnosno, predstavlja se kao nadređeni zaposlenik ili čelnik tijela) te traži od djelatnika računovodstva hitno provođenje plaćanja lažne fakture ili neovlašteni prijenos sredstava s računa tvrtke. Tekst poruke u velikoj je mjeri prilagođen hrvatskom jeziku. Počinitelji prethodno pokušavaju doći do podataka tvrtke ili uposlenika u njoj.
- Investicijske prijevare - najčešće investicijske prijevare uključuju ponude za unosne investicijske mogućnosti kao štosu kriptovalute, ali i dionice, obveznice, plemeniti metali, strana zemljišta ili alternativna energija. Znakovi prepoznavanja su ponude koje obećavaju brzu značajnu dobit i uvjeravaju u sigurnost investicije. Dobivate učestale nenajavljene pozive sa ponudama je dostupnim samo na ograničeno vrijeme, te je ponuda dostupna samo vama i traže da je ne dijelite s drugima. Po uplati sredstava žrtva nema kontrolu nad kupljenom kriptovalutom ili dr. vrijednosti, nego počinitelj koji odmah prebacuje sredstva na svoj račun. Za to vrijeme prevarantska internetska stranica na kojoj je korisnički račun žrtve izgleda autentično i lažno se prikazuje značajna dobit. Prevaranti održavaju žrtvu u zabludi i za isplatu nepostojeće dobiti potražuju nove uplate koje prikazuju kao naknade, poreze ili sl. Komunikacija sa žrtvom se odvija preko e-pošte i telefonskih poziva na engleskom i u posljednje vrijeme na hrvatskom jeziku sa stranim dijalektom.
Ovom prilikom građanima skrećemo pažnju da ne nasjedaju na ovaj oblik prijevare te da se, ukoliko žele ulagati na neki od načina posavjetuju sa domaćim financijskim stručnjakom i to čine preko registriranih i provjerenih trgovaca u RH.
- Prijevare putem internetskih oglasnika
Prevarant je zainteresiran za kupnju proizvoda od žrtve i navodi da su potrebni podaci o žrtvinoj platnoj kartici kako bi primila uplatu. Potom šalje putem Viber ili WhatsApp poruke poveznicu koja kada se otvori u pregledniku nalikuje internetskoj stranici Hrvatske pošte ili dr. dostavne službe u kojoj je obrazac sa podacima o platitelju i platnoj kartici. Po unosu podataka sa kartice, prevarant naplaćuje dostupan iznos na žrtvinom računu, najčešće za POS kupovinu u inozemstvu.
Ako ste ipak bili žrtva ovakvog pokušaja prijevare te poslali preslike vaših kartica ili upisali podatke kartice na lažnoj stranici, obavezno o tome obavijestite nadležnu banku koja vam je izdala karticu, kako bi njezino daljnje korištenje bilo onemogućeno od strane prevaranta.
Građanima skrećemo pažnju da ne nasjedaju na ovaj oblik prijevare te da za potrebe uplate na račun prilikom prodaje na internetskom oglasniku, potencijalnom kupcu nikada ne dostavljaju podatke sa platne kartice nego isključivo IBAN, odnosno broj računa.
Na kraju, ukoliko vas nepoznata osoba traži da joj uplatite novac, iz bilo kojeg razloga, ne prihvaćajte komunikaciju i ne šaljite joj novac. Dobro razmislite i provjerite sve okolnosti, a ukoliko smatrate da se radi o prijevari ili nekom drugom protupravnom ponašanju, događaj prijavite policiji na broj 192.
Informativni letak sa savjetima o internetskoj sigurnosti u svom domu dostupan je na poveznici:
https://mup.gov.hr/vijesti-8/europolovi-savjeti-za-sigurniji-internet/286121.