- Objavljeno: 18.04.2014.
Zaštitimo pješake u prometu!
Promet u Zadarskoj županiji obilježava više uzročno-posljedičnih čimbenika, a iz istih izdvojili bi problematiku sigurnosti kretanja pješaka kao jedne od najranjivije kategorije sudionika u prometu.
Foto: Ilustracija
Promet u Zadarskoj županiji obilježava više uzročno-posljedičnih čimbenika, a iz istih izdvojili bi problematiku sigurnosti kretanja pješaka kao jedne od najranjivije kategorije sudionika u prometu.
Prometne nesreće tipa naleta motornog vozila na pješaka predstavljaju najteže prometne nesreće, sa najčešćim i najtežim posljedicama.
Tako je u prva tri mjeseca 2014. godine na području na području Policijske uprave zadarske stradalo ukupno 16 pješaka, od čega je 1 osoba smrtno stradala, 3 pješaka zadobilo je teške tjelesne povrede i 12 lakše tjelesne povrede.
U promatranom razdoblju 2013. godine ukupno je od posljedica prometnih nesreća stradalo 16 pješaka, od čega je 5 pješaka zadobilo teške, odnosno 11 lakše tjelesne povrede.
Analizirajući najteža stradavanja pješaka prema pogreškama, dolazimo do podataka da je najviše pješaka stradalo zbog pogreške vozača,a kao najčešći uzrok i dalje je neprilagođena odnosno nepropisna brzina.
Prema karakteristikama ceste, najviše pješaka stradava na ravnim cestovnim pravcima. Radi se znači o prometnicama koje nemaju izgrađene nogostupe, nego se pješaci koriste kolnikom.
Nadalje, uzrok stradavanja pješaka možemo iskazati njihovim nediscipliniranim ponašanjem u prometu. Osim toga, veliki utjecaj na sigurnost sudjelovanja pješaka ima i njihova nedovoljna uočljivost u prometu, posebice noću i u uvjetima smanjene vidljivosti, u kojima neznatan broj pješaka koristi osvjetljenje ili oznake od reflektirajućeg materijala.
Isto tako, bitan utjecaj na sigurnost pješaka u prometu ima i neizgrađenost prometne infrastrukture namijenjene ovoj kategoriji sudionika u prometu, ali isto tako i nepoštivanja zakonom propisanih obveza vozača u odnosu na pješake.
Već znamo da je i pješak sudionik u prometu na cestama i da za svakog sudionika u prometu vrijede neki zajednički, ali i posebni prometni propisi i sigurnosna pravila te stoga dajemo par korisnih savjeta za sigurno kretanje pješaka:
- Ako ste pješak, krećite se nogostupom ili površinom koja je za to određena te kolnik koristite samo u iznimnim slučajevima, kada uz cestu nema nogostupa. Pri istom krećite se što bliže rubu kolnika lijevom stranom u smjeru kretanja, vrlo pažljivo i ne ometaj kretanje vozila kojima je kolnik prvenstveno namijenjen.
- Pješački prijelaz ili prolaz koristite uvijek kada on nije udaljen za više od 50 metara u naselju, ili za više od 100 metara izvan naselja, te ako na cesti ne postoji pješački prijelaz, prema navedenom, a cestu morate prijeći, obratite pozornost na promet vozila, a naročito na njihovu udaljenost i brzinu. Ne stupajte na kolnik ako se njime kreću vozila i ne ometaj svojim postupcima njihovo kretanje.
- Na raskrižjima na kojima prometom upravlja policijski službenik ili se prometom upravlja semaforima, prelazite kolnik samo onda kada ti je to znakom policijskog službenika ili svjetlom semafora, dopušteno.
U narednom razdoblju policijski službenici će provoditi niz mjera i radnji prema svim nesavjesnim vozačima, odnosno pješacima koji ne štuju osnovna pravila Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Stoga, podsjećamo sve vozače na povećan oprez i uvažavanje pješaka u prometu, a pješake na korištenje površina koje su njima namijenjene.