„Vežem se kada vidim policiju" - nije isprika za nekorištenje pojasa

Slika /2023/POLICIJA/slika_4_2.jpg

Sukladno kalendaru operativnih akcija ROADPOL-a (Europske mreže prometnih policija), na području Europske unije će se od 11. do 17. ožujka provoditi pojačani nadzor korištenja sigurnosnog pojasa vozača i putnika u vozilima

Foto: Ilustracija

Prvenstveni cilj akcije je povećati korištenje sigurnosnog pojasa, a samim time i povećati sigurnost putnika u vozilima te smanjiti mogućnost ozljeđivanja u slučaju prometne nesreće, kao i utjecati na svijest sudionika u prometu na važnost korištenja pojasa, ali i poštivanja svih ostalih prometnih pravila.​

Sukladno kalendaru operativnih akcija ROADPOL-a (Europske mreže prometnih policija), na području Europske unije će se od 11. do 17. ožujka 2024. godine provoditi pojačani nadzor korištenja sigurnosnog pojasa vozača i putnika u vozilima. U provođenju aktivnosti koristit će se sva oprema i uređaji te maksimalno raspoloživi broj policijskih službenika. 

Tijekom provođenja ove aktivnosti policijski službenici kontrolirat će korištenje sigurnosnog pojasa te će vozačima i putnicima u vozilima ukazivati na važnost njegovog korištenja u cilju zaštite i smanjivanja mogućnosti zadobivanja ozljeda u slučajevima naglog zaustavljanja ili udara vozila u neku prepreku. Policijski službenici će sudionicima u prometu davati upute o sigurnom sudjelovanju u prometu i ostale informacije iz domene sigurnosti cestovnog prometa.

Nekorištenje sigurnosnog pojasa prepoznato je kao jedan od četiri ubojice u prometu. Motiv i svijest o značaju sigurnosnog pojasa zbog osobne sigurnosti spašava mnoge živote. Sigurnosni pojas najučinkovitije je  sredstvo zaštite vozača i putnika od ozljeđivanja u slučaju prometne nesreće. Često se događa da vozač koji nije pravilno vezan u vozilu glavom “probije” prednje vjetrobransko staklo i zadobije posjekotine vrata, nakon čega nerijetko slijedi smrtni ishod nesreće.

Osnovna zamisao pojasa je veoma jednostavna: sprječavanje izlijetanja putnika kroz vjetrobransko staklo ili ublažavanje, odnosno izbjegavanje ozljeda od udarca u kontrolnu ploču ili upravljač u trenutku kad se vozilo naglo zaustavi ili udari u neku prepreku.
Naglašavamo kako je mogućnost zadobivanja ozljeda u prometnoj nesreći deset puta veća ako se sigurnosni pojas ne koristi ili se on ne koristi na način predviđen u uputama proizvođača.

Analizom stanja sigurnosti u prometu na području Policijske uprave zadarske
. . .  za 2023. godinu, policijski službenici su temeljem odredbi Zakona o sigurnosti prometa na cestama, evidentirali ukupno 1 810 prekršaja zbog nekorištenje sigurnosnog pojasa dok su tijekom 2022. godine evidentirana 1 693 prekršaja zbog nekorištenja sigurnosnog pojasa.

U prva dva mjeseca 2024. godine evidentirano je 366 prekršaja zbog nekorištenja sigurnosnog pojasa.  

Najveći broj evidentiranih prekršaja nekorištenja sigurnosnog pojasa evidentirala je specijalizirana postaja za promet, Postaja prometne policije Zadar, gdje su u prva dva mjeseca 2024. godine utvrđena 234 prekršaja.


Važeći zakonski propisi za obvezu korištenja sigurnosnog pojasa

Člankom 163. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08., 48/10., 74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15., 108/17., 70/19. 42/20., 85/22. i 114/22.) definirana je obveza korištenja sigurnosnog pojasa, propisan je ispravan način prijevoza djece te su iskazane zakonske kazne za prekršaj navedenih odredbi.

Članak 163.
  1. Vozač i putnici tijekom vožnje u motornom vozilu na sjedalima na kojima su ugrađeni sigurnosni pojasevi, dužni su koristiti pojas na način koji je odredio proizvođač sigurnosnog pojasa.
  2. Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, sigurnosni pojas ne moraju koristiti osobe koje imaju uvjerenje da iz zdravstvenih razloga ne mogu koristiti pojas.
  3. Ministar nadležan za zdravstvo propisat će postupak, uvjete i način izdavanja uvjerenja iz stavka 2. ovoga članka.
  4. Vozač motornog vozila za prijevoz osoba koje osim sjedala za vozača ima još najviše 8 sjedala i vozila za prijevoz tereta u kojima su ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smije u takvim motornim vozilima prevoziti djecu nižu od 150 centimetara ako nisu smještena u posebnoj sigurnosnoj sjedalici/postolju koja su za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu i suprotno načinu koji je odredio proizvođač posebne sigurnosne sjedalice.
  5. Vozač motornog vozila koje osim sjedala za vozača ima još najviše 8 sjedala i u kojem su ugrađeni sigurnosni pojasevi smije na sjedalima koja nisu prednja prevoziti djecu nižu od 150 cm, a visoku barem 135 cm, koja nisu smještena u sigurnosnoj sjedalici/postolju, ukoliko su ona pravilno vezana sigurnosnim pojasom za odrasle osobe.
  6. Vozač motornog vozila za prijevoz osoba koje osim sjedala za vozača ima još najviše 8 sjedala i vozila za prijevoz tereta u koja nisu ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smije u takvim vozilima prevoziti djecu mlađu od tri godine, a djeca stara tri godine i više, a niža od 150 cm ne smiju se smjestiti na prednje sjedalo.
  7. Vozač motornog vozila ne smije prevoziti dijete smješteno u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje na putničkom sjedalu zaštićenom prednjim zračnim jastukom, ako zračni jastuk nije deaktiviran, čak i u slučajevima kada se zračni jastuk automatski isključuje.
  8. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač i druga osoba ako postupi suprotno odredbi stavka 1. ovoga članka.
  9. Novčanom kaznom u iznosu od 130,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama stavaka 4. do 7. ovoga članka. 

Policijska uprava zadarska još jednom upozorava građane da se prije svake vožnje pa i one najkraće, obavezno vežu sigurnosnim pojasom. Njegovim korištenjem izbjeći ćete teže posljedice stradavanja u slučaju prometne nesreće, ali i plaćanje zakonskih sankcija.
 

Stranica